شاخص اول: ولایت­ـــمداری در سایه
ی بصیـــــرت

 

در سوره مبارکه اعراف ، پروردگار اهل بصیرت را اهل اعراف می داند ، اهل اعراف حق گرایی و حق بینی را با شاخص و معیار دنبال می کنند. و حضرت حق می فرمایند :

من شنوایی او می­شوم که با آن می­شنود و بینایی او می­شوم که با آن می­بیند و زبان او می­شوم که با آن حرف می­زند و دست او می­شوم که با آن قدرتمندانه آنچه را که می­خواهد به دست می­آورد. اگر او مرا بخواند او را اجابت می­کنم و اگر چیزی بخواهد به او می­دهم .

یکی از شاخص های اهل اعراف و اهل بصیرت "ولایت مداری " ست .

یکی از راه های ب دست آوردن بصیرت ، تقوا است . ک این در قرآن کریم هم آمده است :"ای مردم،اگر تقوای الهی پیشه کنید ، ربّ ب شما فرقان می دهد"

شاخص دوم:ولایــت مداری همراه با تبعیت و اطاعت

 

در سوره مبارکه حجرات ، خداوند می فرمایند:ای کسانیکه ایمان آورده اید از خدا و پیغمبرش پیشی نگیرید.اطاعت همراه با ولایت است. اگر کسی ادّعای دوستی خدا را دارد،لازمه ی خدادوستی تبعیت از پیامبراکرم صل الله علیه و آله و سلم است.

 

شاخص سوم :ولایـــت مداری در سایه محبّت

درسوره مبارکه آل عمران آیه 31 داریم : بگو اگر ربّ را دوست دارید ، از من پیروی کنید و ب آئینی ک از جانب او آورده ام پای بند باشید.در آنصورت خدا نیز شما را دوست می دارد و گناهانتان را بر شما می بخشاید و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است. و در حدیث داریم :

کسی ک معرفت و شناخت کافی رو نسبت ب پیامبر و ائمه اطهار پیدا کند و در نتیجه محبت ب ائمه می آورد و در ادامه این محبّت اطاعت است

معرفت در نتیجه محبّت در نتیجه اطاعت

شاخص چهارم : ولایـــــت مداری همراه با صبــــر

بر طبق آیات قرآن کسی ک ربوبیت ربّ را قبول کند،یعنی ایمان داشته باشد ک خودش را تحت تربیت او قرار دهد.شک نباید بکند ک سختی در این راه زیاد است.اما اگر استقامت بورزد،نه برای آنها اندوهی ست و نه حزنی.